Een goed gesprek

Opeens waren ze overal: posters in bushokjes, banners op internet en spotjes op de radio over dokters en patiënten. Ik zag zelfs 2 campagnes tegelijk. De campagne van de patiënt die een dokters zoeken die (ook) goed voor zichzelf zorgt en eerst aan zichzelf denkt. Maar die campagne bewaar ik voor de later. Ik wil het hebben over die andere campagne: de campagne over samen beslissen: ‘Hallo dokter, hallo patiënt’ van de Federatie Medisch Specialisten.

Samen beslissen klinkt zo logisch, klinkt zo makkelijk. Maar in de praktijk is het verschrikkelijk ingewikkeld. En in de praktijk gebeurt het veel minder vaak dan in eerste instantie wordt gedacht: met name de stap waarin wordt stil gestaan bij wat belangrijk is voor patiënten wordt overgeslagen. Vaak omdat dokters wel denken te weten wat belangrijk is voor patiënten zonder dat de dokter dat heeft gevraagd of de zonder dat de patiënt het heeft verteld. En dat is precies wat me aanspreekt in de campagne: ook de patiënt wordt aangesproken. Want samen beslissen is samen beslissen.

Laten we even oefenen. Voor patiënten zijn er 3 vragen waarop antwoord moet komen voordat er sprake van zijn van samen beslissen: (1) welke keuzes heb ik?, (2) wat verandert er in mijn leven als ik kies voor een behandeling? En (3) wat gebeurt er als we niks doen? Met behulp van deze 3 vragen aan je behandelaar ontstaat een goed gesprek en beslis je als vanzelf samen. Maar gelukkig hoeven patiënten het niet alleen te doen: voor dokters zijn er 4 vragen die ze zichzelf zouden moeten stellen: (1) vragen naar de verwachtingen van de patiënt, (2) vragen wat de patiënt belangrijk vindt, (3) vragen wat de patiënt wil blijven doen tijdens de behandeling en (4) vragen hoe iemand zijn toekomst ziet. Pas als de antwoorden op deze 4 vragen duidelijk zijn kan het samen beslissen beginnen.

En voor de twijfelaars: samen beslissen is cruciaal. Want door samen te beslissen neemt de tevredenheid van zowel de dokter als de patiënt over het consult en het uitgestippelde plan toe. Bovendien is de kans dat het plan lukt groter: immers door meer tevredenheid en begrip zullen patiënten minder snel de handschoen in de ring gooien al er bijwerkingen ontstaan of als het effect even op zich laat wachten. En zullen dokters beter hun best doen de behandeling zo goed mogelijk uit te voeren. Kortom cruciaal.

Voor meer tips over ‘Een goed gesprek’ met je behandelaar en voor tips over samen beslissen: www.begineengoedgesprek.nl. En gebruikt de 23 tips van Olijf: https://olijf.nl/media/1/Documenten-en-folders/Folders/2021-Olijf-23-tips-website.pdf. Dan wordt het volgende gesprek met je behandelaar ongetwijfeld een goed gesprek!